Přichází dlouho očekávaná regulace Apple, Google a dalších digitálních hráčů

Chtěli jste si na váš iPhone stáhnout aplikaci, ale zjistili jste, že je k dispozici jenom pro operační systém Android? Rádi byste poslali zprávu přes Messenger kamarádovi, který používá jenom Skype? Anebo vyvíjíte aplikace a nechcete platit pokaždé 30% poplatek největším prodejcům aplikací? Tak to by vás mohla zajímat nová regulace digitálního trhu v podobě nařízení DMA, které je účinné od 2. května 2023.

3.5.2023

Téměř určitě znáte největší digitální hráče jako Google, Apple, Meta či Amazon. Dennodenně s nimi přicházíte do styku – díky nim můžete snadno komunikovat s blízkými, vyhledávat informace, kupovat produkty na jedno kliknutí a šetřit svůj čas.  

Používání digitálních hráčů má však i své stinné stránky. Tyto společnosti jsou v současné době v tak silné pozici, že si mohou nastavit výhodné podmínky pro sebe. Podnikatelé, kteří chtějí přežít, jsou nuceni nabízet své produkty na těchto platformách. Sbírají také velké množství informací o svých uživatelích a téměř vždy preferují své vlastní produkty. Do svých obchodních politik zahrnují řadu praktik, které vzbuzují otázky o jejich legálnosti.  

K posouzení toho, jestli jsou takové praktiky ještě přípustné, primárně slouží soutěžní právo. Na jeho základě národní úřady na ochranu hospodářské soutěže, soudy, Evropská komise nebo Soudní dvůr EU zkoumají, jestli digitální hráč svými praktikami nezneužívá své dominantní postavení nebo neuzavírá protisoutěžní dohody. Každá praktika se ale posuzuje jednotlivě, a to během dlouhých řízení.  

EU se proto rozhodla sestavit nad rámec soutěžního práva seznam pravidel, jak se tito největší digitální hráči (ne)můžou chovat. EU největší digitální hráče označuje jako „strážce“ (anglicky gatekeepers – český překlad je bohužel lingvisticky zavádějící). Tedy někoho, kdo střeží bránu vstupu na digitální trhy a má moc rozhodovat o tom, kdo na konkrétní digitální trh vstoupí a za jakých podmínek. Kritéria pro označení za strážce jsou ale nastavená tak, že je splní jen doopravdy ti největší digitální hráči.

App Store na Androidu a Google Play na iPhonu?

Apple a Google budou muset umožnit nákup aplikací i z jiných obchodů s aplikacemi než svých vlastních. Uživatelé iPhonu tak budou mít možnost si stáhnout aplikaci přes Google Play. Jako vývojáři budete moci nabízet své aplikace i přes vlastní webové stránky a vyhnout se tak 30% poplatku obchodu s aplikacemi. Obdobně také Apple a Google budou muset umožňovat bezkontaktní platby i přes jiné platební systémy než své vlastní (Apple Pay, Google Pay). Pokud by se tak objevil úplně nový poskytovatel bezkontaktních plateb a vy byste ho jako uživatelé iPhonu chtěli využívat namísto Apple Pay, Apple vám to bude muset umožnit.  

O této otevřenosti se hovoří jako o interoperabilitě, tedy schopnosti jednoho systému fungovat s jiným nezávislým systémem. Důraz na interoperabilitu se projevuje i v dalších pravidlech. Jako uživatelé chytrých zařízení si budete moci vybrat, kterého virtuálního asistenta si budete chtít instalovat. Nelíbí se vám Alexa? Nevadí, nainstalujte si Siri. Ani tady ale EU nekončí. Nová pravidla otevřou i průchodnost chatovacích aplikací. Z Messengeru tak budete mít možnost poslat zprávu kamarádovi na WhatsApp. Na průchodnost chatovacích aplikací si budeme muset ještě chvíli počkat, protože má oproti ostatním pravidlům posunutou účinnost. Za pár let ale budete moci vytvořit i skupinový chat napříč různými chatovacími aplikacemi.

Strážci a nakládání s údaji

Nařízení DMA také reaguje na praktiky digitálních hráčů při nakládání s údaji. Například Amazon si v minulosti vyhodnocoval nejprodávanější zboží na základě údajů o prodeji, udělal si levnější kopii výrobku a následně tuto levnější kopii zařadil na vysoké místo v žebříčku vyhledávání. To Amazon mohl dělat kvůli svému specifickému postavení – jednak je zprostředkovatelem služby prodeje ostatním obchodníkům, ale zároveň je i sám prodejcem svých výrobků. Nařízení DMA proto digitálním hráčům zakazuje používat neveřejná data obchodníků, kteří obchodují přes platformu digitálního hráče, když se stávají konkurenty.  

Podle nařízení DMA také nelze kombinovat osobní údaje získané v různých aplikacích téže společnosti bez souhlasu uživatele. Co to znamená? Pokud jste na Facebooku v deseti skupinách s tipy na úklid domácnosti, neměly by se vám na Instagramu automaticky objevovat sponzorované reklamy na čisticí prostředky bez vašeho souhlasu.  

Booking.com nebude moci hotelům zakazovat nabízet ubytování levněji

Nařízení DMA zřejmě dopadne i na Booking. V jedné z finálních fázi legislativního procesu bylo do nařízení DMA přidáno pravidlo, na základě kterého zprostředkovatelé online služeb nemohou podnikatelům zakazovat nabízet své služby na svých webových stránkách levněji. I když je toto pravidlo obecné, inspirací pro jeho zahrnutí byly právě praktiky Bookingu.  

Booking totiž používá ve smlouvách doložku, která hotelům neumožňuje nabízet ubytování levněji na svých webových stránkách než přes platformu Booking. Už nyní je taková doložka zakázaná v Německu, Francii, Rakousku, Belgii a Itálii. V ostatních zemích EU ale Booking ještě stále zakazuje hotelům nabízení levnějšího ubytování.  

Na rozdíl od ostatních digitálních hráčů zmíněných v tomto článku ale zatím není jisté, zda na platformu Booking nařízení DMA dopadne. I když byl zákaz těchto smluvních doložek do textu nařízení DMA zahrnut „na míru“ platformě Booking, existuje možnost, že Booking náročná kritéria pro označení za strážce nesplní. Každopádně, až si příště budete hledat přes Booking ubytování, zkontrolujte, zda ho přes webové stránky hotelu neseženete levněji.  

Závěr

V květnu 2023 bude nařízení DMA účinné. Během roku 2023 si Komise sestaví seznam strážců, kteří pak budou mít 6 měsíců od jejich označení za strážce, aby začali plnit ukládané povinnosti. Nejpozději na jaře 2024 povinnosti budou muset plnit všichni strážci. Je ale možné, že některé změny přijdou dříve, podle možností a záměrů digitálních hráčů. Např. Apple ohlásil, že nákup aplikací z jiných obchodů umožní už letos. Ukládané povinnosti jsou ale stále zahaleny otazníky, a tak teprve uvidíme, jak strážci budou povinnosti implementovat a jaké reálné dopady bude nařízení DMA mít.

Kde hledat více informací

Oficiální informace od EU spolu s textem nařízení zde.

Natálie Tůmová

KROUPALIDÉ advokátní kancelář s.r.o.

IČO: 29310571, DIČ: CZ29310571

Společnost zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně pod sp. zn.
C 73338

Subjektem mimosoudního řešení sporu
se spotřebiteli je Česká advokátní komora

Pomocí cookies chceme analyzovat používání našeho webu a přizpůsobit vám obsah
a reklamy na webu. Více informací o používání cookies najdete tady.