Jste výrobcem, dodavatelem, distributorem nebo e-shopařem a zaměřujete se na spotřebitele v EU? Pak byste se měli připravit na nové povinnosti, které pro vás začnou platit už od prosince.
Už 13. prosince 2024 vstoupí v účinnost nové evropské nařízení, které stanovuje pravidla bezpečnosti výrobků uváděných nebo dodávaných na trh EU pro spotřebitele. Jeho cílem je přispět k ještě vyšší ochraně spotřebitelů ve všech členských státech. Konkrétně jde o nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2023/988 ze dne 10. května 2023 o obecné bezpečnosti výrobků (dále jen „Nařízení“).
Bezpečné výrobky nejsou v EU žádnou novinkou, doteď byly ale regulovány ze strany EU pouze směrnicí, takže si každý stát mohl úpravu přizpůsobit po svém. Účelem nového Nařízení je zajistit, aby byli spotřebitelé v EU chráněni před tzv. nebezpečnými výrobky na celém území stejně a neponechává prostor pro úpravu pravidel jednotlivým státům.
Bezpečný výrobek by dle Nařízení neměl představovat žádné riziko (nebo jen minimální a slučitelné s užíváním výrobku). Zároveň by výrobek měl odpovídat vysoké ochraně zdraví a bezpečnosti osob. K těmto účelům budou sloužit mimo jiné interní analýzy rizik a technické dokumentace.
Nejde jen o nové výrobky. Úprava se vtahuje i na použité (upravené nebo recyklované), na úplatné i bezplatné a prodávané v kamenném obchodě i online. Splňovat pravidla musíte i u výrobků souvisejících s poskytnutím služby (např. při pronajímání sportovních pomůcek).
Pozor si také dejte u výrobků, které jsou určeny pro profesionální použití, ale následně se mohou dostat až k samotným spotřebitelům. Jako příklad bychom mohli uvést dezinfekční prostředky, které mohou využívat jak profesionální úklidové firmy, tak domácnosti, nebo estetické přístroje, které primárně využívají kosmetické specialistky, ale dostanou se i do rukou spotřebitelů.
Zajímá vás, jestli se vás úprava týká? V tom případě si musíte odpovědět hned na tři otázky.
Krok 1
Nejprve si zkontrolujte, zda se na vás vztahuje působnost Nařízení. Nařízení se vás přímo dotýká, pokud jste:
Krok 2
Dalším krokem bude zjistit, zda se zaměřujete na spotřebitele v EU. Takovýmto zaměřováním se rozumí, že např. poskytujete informace o výrobku v jazycích členských států, uvádíte ceny v národních měnách nebo umožňujete dopravu ze zahraničí do státu EU. Z těchto indicií pak můžete dovodit, zda cílíte na evropské spotřebitele.
Krok 3
Nakonec si ještě ověřte, jestli pro vás náhodou neplatí jedna z výjimek. Z působnosti Nařízení jsou totiž vyloučeny:
Nespadají vaše výrobky ani pod jednu z vyloučených položek? Pak byste měli zbystřit, jelikož na vás Nařízení dopadá a jste povinni se jím řídit.
Výrobci
Pokud jste výrobci, musíte zajistit, že na trh uvedete pouze bezpečné výrobky, které splňují všechny požadavky stanovené Nařízením. K tomuto účelu mají sloužit vaše interní analýzy rizik a technické dokumentace výrobků. Analýza rizik by měla identifikovat rizika spojená s vaším výrobkem a doplnit je o opatření, která povedou k jejich zmírnění nebo odstranění. Technická dokumentace by měla být aktuální a měli byste ji kvůli dozorovým orgánům uchovávat po dobu 10 let.
Buďte zároveň připraveni na to, že své výrobky budete muset podrobně identifikovat. Každý výrobek by totiž měl mít sériové číslo nebo jiný identifikátor, který bude uveden přímo na výrobku nebo jeho obalu. Kromě identifikátoru bude povinnost uvést i své jméno, svůj zapsaný obchodní název nebo zapsanou ochrannou známku, svou poštovní a elektronickou adresu, a pokud se liší, poštovní nebo elektronickou adresu jednotného kontaktního místa, na nichž vás lze kontaktovat. Tyto informace bude možno uvést jak na výrobku, obalu nebo v dokumentu připojeném k výrobku.
K výrobku přiložte ještě bezpečnostní informace a užívací návody, jejichž překladu by měli spotřebitelé snadno porozumět. Podmínky překladu určí samotné členské státy, na jejichž trh bude výrobek uveden. Nařízení ale připouští, že jich není zapotřebí, pokud usoudíte, že spotřebitelé budou schopni váš výrobek používat i bez nich.
Dovozci
Stejně jako výrobci budete muset uchovávat technickou dokumentaci po dobu 10 let, uvést na výrobku své identifikační údaje a pokud tak neučinili výrobci, přiložit k němu bezpečnostní návod za podmínek uvedených výše.
Navíc budete muset ohlídat, že vámi dovážené výrobky na trh EU budou odpovídat bezpečnostním požadavkům Nařízení. Pokud byste shledali, že jsou výrobky od výrobců z třetích zemí nebezpečné, máte povinnost o této skutečnosti výrobce uvědomit a podniknout kroky k tomu, aby byl nesoulad s Nařízením vyřešen. Podrobnější postup k této situaci najdete v části „Co dělat s nebezpečným výrobkem?“.
Distributoři
Co se týká technické dokumentace, identifikačních údajů a bezpečnostních návodů, stanovilo pro vás Nařízení stejné podmínky jako pro výrobce a dovozce. Tyto podmínky z vaší strany musí být splněny v době, kdy za výrobky nesete odpovědnost – tedy při skladování a přepravě.
V případě, že na trh dodáte nebezpečné výrobky, musíte neprodleně informovat výrobce nebo dovozce a zajistit, aby se výrobek upravil v souladu s Nařízením a byl stažen z trhu.
Prodejci na dálku
Pokud prodáváte výrobky telefonicky nebo přes e-shop, musíte v nabídce jasně uvést údaje jako jsou:
Pokud výrobce není usazen v EU, uveďte jméno a poštovní a elektronickou adresu odpovědné osoby tohoto výrobce.
Dále musíte výrobek na svém e-shopu identifikovat a přiložit k němu jeho vyobrazení. Tím se rozumí např. fotografie, ilustrace nebo jiný obrazový prvek, pomocí kterého bude spotřebitel schopen váš výrobek rozpoznat. Pokud to bude vhodné, nezapomeňte k výrobku připojit i bezpečnostní informace. Informace přikládat nemusíte, pokud usoudíte, že spotřebitelé mohou váš výrobek používat bezpečně i bez nich.
Poskytovatelé online tržišť
Jelikož na své platformě umožňujete prodávat výrobky nespočtu výrobců, jsou pro vás pravidla stanovena ještě o trošku rozsáhleji než pro ostatní. Pokud jde o identifikaci, řídit se budete muset stejnými povinnostmi jako prodejci na dálku (e-shopy).
Z vašich nových povinností navíc můžeme zmínit zejména stanovení kontaktního místa, které má za účel sloužit spotřebitelům a dozorčím orgánům. Dále musíte spolupracovat s kontrolními i donucovacími orgány anebo také reagovat na případné příkazy těchto orgánů k odstranění konkrétního obsahu na vaší platformě.
Aby mohli spotřebitelé nahlásit případný problém s výrobkem, musí jim být ze strany výrobců a dovozců poskytnuty komunikační prostředky, jako jsou například telefonní číslo nebo e-mailová adresa. Jejich prostřednictvím pak spotřebitelé budou podávat stížnosti. Ty budete muset prošetřit, zaevidovat je v interním rejstříku a pokud shledáte, že jsou odůvodněné, měli byste co nejdříve reagovat.
Pokud se bude skutečně jednat o nebezpečné výrobky, v první řadě je stáhněte z oběhu a informujte o tom spotřebitele. Dále byste měli dotčené výrobky upravit tak, aby bylo jejich provedení v souladu s Nařízením.
Nakonec informujte orgány dozoru nad trhem v členských státech, a to prostřednictvím Safety Business Gateway. Tento portál, provozovaný Evropskou komisí, vám po vaší registraci umožní oznámit přímo evropským kontrolním úřadům, že je váš výrobek rizikový. Díky němu pak budou moci úřady skrz systém RAPEX varovat další členské státy.
Na portálu Safety Business Gateway budete muset vyplnit identifikační údaje své osoby i výrobku, svou pozici v prodejním řetězci, v jakých členských státech byl výrobek uveden na trh anebo jaké postupy jste nastavili, aby byl výrobek v budoucnu pro spotřebitele bezpečný. Určitě se ale dotazníku nemusíte bát, je návodný a všechny kroky v něm máte popsány. V případě, že byste si s něčím nevěděli rady, můžete využít oficiální manuál.
Pokud nedodržíte ustanovení Nařízení, riskujete pokuty dosahující až k několika milionům korun. Jejich výši si každý členský stát stanoví sám. U nás v Česku se při nedodržení podmínek dopustíte přestupku podle zákona o obecné bezpečnosti výrobků. V současné chvíli tento zákon prochází novelizací a jeho návrh čeká na podepsání prezidentem.
Nové Nařízení přináší do oblasti bezpečnosti výrobků na trhu EU nová pravidla, která se dotknou každého článku dodavatelského řetězce – od výrobců, přes distributory, prodejce až po poskytovatele online tržišť. Spotřebitelé získají silnější ochranu, zatímco podnikatelé musí počítat s větší odpovědností a přísnějšími požadavky.
Pokud byste si i po přečtení tohoto článku nebyli jistí, jaké kroky od prosince podniknout, neváhejte kontaktovat naši kancelář a my vám vše rádi vysvětlíme.
Kde najít více informací?
KROUPALIDÉ advokátní kancelář s.r.o.
IČO: 29310571, DIČ: CZ29310571
Společnost zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně pod sp. zn.
C 73338
Subjektem mimosoudního řešení sporu
se spotřebiteli je Česká advokátní komora